logo
Autentificare   

Autentificare clienti

Metode de gestiune

Ştiţi ce documente trebuie sa conţină Dosarul de personal ?

  • Documente obligatorii 

Contabilitatea analitică a bunurilor se poate ține pe baza uneia dintre urmatoarele metode:

  • operativ-contabilă;
  • cantitativ-valorică;
  • global-valorică.

Metoda operativ-contabilă se poate aplica pentru contabilitatea analitică a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor si ambalajelor.

Metoda cantitativ-valorică se poate folosi pentru contabilitatea analitică a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor, animalelor si ambalajelor.

Metoda global-valorică se poate utiliza pentru contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor din unitatile de desfacere cu amanuntul, rechizitelor de birou, imprimatelor, materialelor folosite la ambalare, materialelor de natura obiectelor de inventar, echipamentelor de protectie în folosintă, precum si a altor categorii de bunuri.

În ce constă metoda operativ-contabilă ?

Metoda operativ-contabila constă în ținerea, în cadrul fiecarei gestiuni, a evidenței cantitative a bunurilor, pe feluri, cu ajutorul fișelor de magazie.

În contabilitate, aceasta metodă constă în ținerea evidenței valorice pe conturi de materiale, desfăsurate valoric pe gestiuni, iar în cadrul gestiunilor, pe grupe sau subgrupe de materiale, după caz.

Controlul exactității înregistrărilor din evidența gestiunilor și din contabilitate se asigură prin evaluarea stocurilor cantitative, transcrise din fișele de magazie în registrul stocurilor.

În metoda operativ-contabilă se pot folosi urmatoarele formulare comune pe economie:

  • Fisa de magazie (cod 14-3-8 si 14-3-8/a, dupa caz);
  • Fisa de cont pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22);
  • Registrul stocurilor (cod 14-3-11 si 14-3-11/a).

Fișele de magazie servesc pentru evidența cantitativă, pe feluri de stocuri, la locul de depozitare, iar în contabilitate, pentru controlul operațiunilor înregistrate de gestionar sau persoana desemnată, pentru preluarea în registrul stocurilor a cantităților aflate în stoc, precum și pentru calculul valorii bunurilor existente în stoc la sfârsitul lunii (perioadei), în scopul confruntării cu datele din contabilitatea sintetica.

La gestiune, fisele de magazie se tin în ordinea în care sunt înscrise materialele în registrul stocurilor. În aceste fise cantitatile se înregistreaza zilnic de gestionar sau persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare (factura, aviz de însotire a marfii, nota de receptie si constatare de diferente etc.) si a documentelor de iesire (bon de consum, fisa limita de consum, aviz de însotire a marfii, factura, bon de transfer etc.), pozitie cu pozitie. De asemenea, în fisele de magazie se înscriu plusurile de la inventar pe coloana "Intrari" si minusurile de la inventar pe coloana "Iesiri".

Erorile constatate în evidenta gestiunilor se corecteaza în prezenta persoanei care raspunde de înregistrarile efectuate în fisele de magazie, iar abaterile de la regulile de întocmire si utilizare a documentelor se aduc la cunostinta conducatorului compartimentului financiar-contabil sau a persoanei desemnate sa conduca contabilitatea, dupa caz, pentru stabilirea masurilor care se impun.

Semnatura persoanei desemnate pentru evidenta stocurilor în fisele de magazie constituie dovada verificarii înregistrarilor efectuate si preluarii documentelor de intrare si de iesire a materialelor.

În contabilitate, documentele privind mișcarea stocurilor se grupează pe gestiuni, surse de aprovizionare (de la furnizori, din prelucrare la terti, consum intern etc.) si, în cadrul acestora, pe conturi de materiale si gestiuni, iar în cadrul gestiunilor, pe grupe sau subgrupe de materiale, dupa caz.

Intrările sau iesirile de bunuri de natura stocurilor se înregistrează în contabilitatea sintetică și analitică, fie direct pe baza acestor documente, fie cu ajutorul unor situații întocmite zilnic sau la alte perioade stabilite de unitate prin centralizarea datelor din documentele privind mișcarea stocurilor.

Verificarea înregistrărilor efectuate în conturile de stocuri si fisele de magazie se face cu ajutorul Registrului stocurilor (cod 14-3-11 si 14-3-11/a). În acest scop, în Registrul stocurilor, la sfârsitul fiecarei luni (perioade), se înscriu pe feluri de stocuri, grupate pe magazii (depozite), conturi, grupe, eventual subgrupe, stocurile cantitative din fisele de magazie, se calculeaza valoarea cantitatilor aflate în stoc pe baza preturilor de înregistrare si se totalizeaza valoarea acestora pe pagini ale Registrului stocurilor, pe subgrupe de materiale, grupe de stocuri, conturi si magazii (depozite).

În cazul în care se constata ca exista frecvente diferente între soldurile conturilor de stocuri din Registrul stocurilor si cele din contabilitate, provenind din înregistrarea operatiunilor, evaluarea cantitatilor de stocuri din documentele de intrare si de iesire, prelucrarea acestora etc., diferentele respective pot fi localizate printr-o noua centralizare a intrarilor si iesirilor valorice de materiale, pe grupe sau feluri de materiale, iar totalurile obtinute se confrunta cu datele din Registrul stocurilor.

Pentru produse finite si produse reziduale, metoda operativ-contabilă se aplică în același mod ca și pentru stocuri de materii prime si materiale consumabile. În acest caz, evidenta cantitativă pe feluri de produse se ține la magazie (depozit) cu ajutorul fișelor de magazie, iar evidența valorică se ține în contabilitate cu ajutorul contului sintetic de produse, desfașurat în analitic pe gestiuni, în care înregistrările se fac pe baza datelor obținute prin centralizarea zilnică a documentelor de mișcare a produselor respective.

Verificarea înregistrarilor la sfârsitul lunii (perioadei) se face, de asemenea, cu ajutorul registrului stocurilor în care se stabilesc soldurile pe feluri de produse si pe total cont, prin transcrierea cantitatilor în stoc din fisele de magazie si evaluarea acestora pe baza preturilor de înregistrare.

În ce costă metoda  cantitativ-valorică ?

Metoda cantitativ-valorică pentru materii prime, materiale consumabile, materiale de natura obiectelor de inventar în depozit, semifabricate, produse finite, produse reziduale, marfuri, animale si ambalaje constă în ținerea evidentei cantitative pe feluri de stocuri în cadrul fiecarei gestiuni, iar în contabilitate a celei cantitativ-valorice. Conturile sintetice care reflectă stocurile de valori materiale se desfasoară în analitic pe gestiuni. Verificarea exactității înregistrarilor din evidența de la locurile de depozitare și din contabilitate se efectuează prin punctajul periodic dintre cantitățile operate în fișele de magazie și cele din fișele de cont analitic din contabilitate.

În metoda cantitativ-valorică se pot folosi următoarele formulare:

  • Fisa de magazie (cod 14-3-8 si 14-3-8/a, dupa caz);
  • Fisa de cont pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22 si 14-6-22/a);
  • Balanța analitică a stocurilor (cod 14-6-30/c).

Evidența cantitativă a materialelor se ține la gestiune cu ajutorul fișelor de magazie, care se țin în ordinea fișelor de cont analitic din contabilitate. În fisele de magazie, înregistrarile se fac zilnic, de catre gestionar sau de catre persoana desemnată, pe baza documentelor de intrare si de iesire a materialelor. După înregistrare, documentele respective se predau la contabilitate pe baza de borderou. În contabilitate, documentele se înregistrează în fisele de cont analitic pentru valori materiale si se stabilesc stocurile si soldurile, dupa ce în prealabil s-a verificat modul de emitere si completare a documentelor privind mișcarea materialelor. De asemenea, pe baza acelorași documente, se întocmesc situațiile centralizatoare privind intrările si ieșirile de materiale, pentru înregistrare în contabilitatea sintetică.

Controlul înregistrărilor din conturile sintetice si cele analitice ale stocurilor se asigură cu ajutorul balantei de verificare analitice, întocmită separat pentru fiecare cont de stoc.

În vederea întocmirii balantei de verificare este necesar sa se efectueze controlul asupra concordanței stocurilor scriptice din fișele de magazie cu cele din fișele de cont analitic pentru valori materiale.

În cazul institutiilor publice cu mai multe gestiuni distincte, precum si în cazul institutiilor care au subunitati cu una sau mai multe gestiuni, dar care nu au compartimente proprii de contabilitate, contabilitatea analitica a stocurilor se poate asigura, în cadrul compartimentului financiar-contabil al institutiei al carei conducator are calitatea de ordonator de credite, cu ajutorul Fișei de evidență a materialelor și a materialelor de natura obiectelor de inventar pe locuri de folosință (cod 14-3-9).

Metoda cantitativ-valorică pentru evidența analitică a produselor finite si produselor reziduale se aplică în același mod ca și pentru celelalte stocuri, cu urmatoarele particularități:

  • atât intrarile, cât si iesirile valorice pot fi înregistrate în fisele de cont analitic pentru stocuri numai lunar, prin înmultirea cantitatilor totale de produse finite si produse reziduale cu preturile unitare respective, fara a mai fi necesara evaluarea cantitatilor de produse în documente;
  • pentru controlul înregistrarilor din contabilitatea sintetică si cea analitică a produselor finite, în locul balanței de verificare se poate folosi Registrul stocurilor.

În ce costă metoda  global-valorică ?

Metoda global-valorică se aplică pentru evidenta marfurilor si ambalajelor aflate în unitatile de desfacere cu amanuntul (magazine, restaurante, bufete etc.), folosindu-se formularul comun "Fisa de cont pentru operatiuni diverse" (cod 14-6-22) si raportul de gestiune, dupa caz.

Potrivit acestei metode, contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor se tine global-valoric, atât la gestiune, cât si în contabilitate, iar verificarea concordantei înregistrarilor din evidenta gestiunii si din contabilitate se efectueaza numai valoric, la perioade stabilite de unitate.

Raportul de gestiune se completeaza pe baza documentelor de intrare si de iesire a marfurilor si ambalajelor si de depunere a numerarului din vânzare, iar în fisele valorice (tinute pe gestiuni în cadrul conturilor de marfuri si ambalaje din contabilitate) înregistrarile se fac pe baza acelorasi documente.

Soldurile valorice ale marfurilor si ambalajelor aflate în gestiune se verifica pe baza raportului de gestiune predat la contabilitate sau cu ocazia inventarierii, dupa caz.

Metoda global-valorică se folosește, de asemenea, pentru evidenta rechizitelor de birou, imprimatelor, materialelor destinate ambalarii, precum si la alte categorii de bunuri. În acest caz, evidenta cantitativa se poate tine pe feluri de rechizite, imprimate, materiale pentru ambalare etc., la locurile de gestionare, cu ajutorul fișelor de magazie (cod 14-3-8 si 14-3-8/a), care se completează de gestionar sau de catre persoana desemnată.

Evidenta valorică a mișcărilor se ține în contabilitate, pe gestiuni, în cadrul contului de materiale consumabile, cu ajutorul fișelor de cont pentru operațiuni diverse (cod 14-6-22 si 14-6-22/a). Înregistrarile în fișele de magazie se fac pe baza documentelor de intrare și de iesire a materialelor consumabile respective și se preiau de catre contabilitatea stocurilor, în prealabil facându-se verificarea înregistrărilor din fișele de magazie. Prin centralizarea datelor din documentele respective se asigură înregistrarea acestora atât în fișele valorice pe gestiuni, cât si în conturile sintetice de stocuri.

Pentru materialele de natura obiectelor de inventar în folosinta se tine numai evidenta cantitativa cu ajutorul formularului Fisa de evidenta a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosinta (cod 14-3-9).

În contabilitate, evidenta valorica se tine cu ajutorul Fisei de cont pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22 si 14-6-22/a), pe sectii (locuri de munca, unitati etc.), în care înregistrarile se fac valoric în functie de intrari si iesiri (scoateri din uz).

În situatia returnarii obiectului de inventar uzat, operatiunea înregistrată în Fisa de evidenta a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosinta (cod 14-3-9) nu presupune înregistrarea unei intrari în evidenta magaziei (depozitului). Datele din procesele-verbale pentru scoaterea din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (obiecte de inventar) se confrunta cu datele privind restituirile de obiecte de inventar uzate, consemnate în Fisa de evidenta a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosinta (cod 14-3-9).

Controlul exactitatii înregistrarilor se efectueaza la perioadele stabilite de unitate si cu ocazia inventarierilor, evaluându-se stocurile existente pe baza listelor de inventariere (cod 14-3-12, 14-3-12/a si 14-3-12/b) si confruntându-se soldul astfel obtinut cu soldul conturilor respective din contabilitate.

Contabilitatea analitica a SDV-urilor speciale si AMC-urilor se tine la gestiunea de SDV-uri si AMC-uri, cantitativ, pe persoanele sau comenzile pentru care sunt destinate, cu ajutorul Fisei de magazie (cod 14-3-8 si 14-3-8/a), iar în contabilitate, global-valoric, la nivel de produs.

Contabilitatea stocurilor se ține cantitativ și valoric sau numai valoric prin folosirea inventarului permanent ori a inventarului intermitent.

Entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent efectueaza inventarierea faptica a stocurilor în cursul perioadei, anual, trimestrial sau lunar, dupa caz, dar nu mai târziu de finele perioadei de raportare pentru care are de determinat obligatii fiscale.

Metoda inventarului intermitent consta în faptul ca intrarile de stocuri nu se înregistreaza prin conturile de stocuri, respectiv conturile din clasa 3, ci prin conturile de cheltuieli, respectiv conturile din clasa 6.

Stabilirea iesirilor de stocuri în cursul perioadei are la bază inventarierea faptică a stocurilor la sfârsitul perioadei. Iesirile de stocuri se determină ca diferență între valoarea stocurilor initiale, la care se adaugă valoarea intrărilor, și valoarea stocurilor la sfârsitul perioadei stabilite pe baza inventarului, respectându-se relația E = Si + I - Sf,

unde:
  • E - iesiri;
  • I - intrari;
  • Si - stoc initial;
  • Sf - stoc final.

La începutul exercitiului, respectiv al perioadei, dupa caz, se anuleaza stocul existent ca o iesire de stoc prin înregistrarea acestuia în clase de cheltuieli privind materiile prime, materialele etc.

- articol contabil 6xx = 3xx.

La sfârsitul perioadei stocurile determinate în baza inventarierii efectuate, respectiv cele care nu au fost consumate în procesul de productie sau vândute, dupa caz, se înregistreaza ca o intrare de stoc

- articol contabil 3xx = 6xx.

Inventarierea stocurilor la sfârsitul perioadei se face în conformitate cu normele metodologice emise de Ministerul Economiei si Finantelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si pasiv.

În conditiile în care comisiile de inventariere nu constată existența de stocuri faptice, vor mentiona acest fapt în procesul-verbal al comisiei de inventariere.

La locul de depozitare sau de utilizare în procesul de productie a stocurilor se ține o evidență tehnică operativă a stocurilor pe bază de fisa de magazie sau alte documente stabilite de unitate, în conformitate cu procedurile proprii elaborate de conducerea acesteia.

Ieșirile de stocuri aferente unei perioade, înregistrate în contabilitatea financiara, vor fi corelate cu cheltuielile evidentiate în contabilitatea de gestiune, pe comenzi, produse etc., dupa caz, în functie de consumurile tehnologice normate.

Inventarul intermitent nu se utilizeaza în comertul cu amanuntul în situatia în care se aplica metoda global-valorica.

Perioada la care se efectueaza inventarierea faptica a stocurilor se alege astfel încât sa poata fi stabilite corect obligatiile legale (contabile, fiscale etc).

 Surse : Codul muncii. Varianta PDF o puteţi descărca aici.

calendar evenimente
CECCAR
ceccar
contract1
contract2
contract3
fac
twit